KONSPEKT SZKOLENIOWEJ RADY PEDAGOGICZNEJ Opracowany przez Jolantę Zagórską nauczyciela mianowanego w Szkole Podstawowej Nr 343 w Warszawie.
1. Podział na grupy z wykorzystaniem talii kart.
Cel: szybki podział klasy na grupy podczas zajęć, na których wielokrotnie chcemy zmienić wielkość i skład grupy. Adresat: Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej. Materiały: talia kart
Przebieg zajęcia: z talii kart nauczyciel wybiera tyle kart, ilu ma uczniów na lekcji np. 12, 14,16, 18, 20, 24, 28 itd. Uwaga: ten sposób podziału na grupy jest efektywny jedynie w grypie uczniów podzielnej przez cztery. Przy grupie 32 osobowej wybiera wszystkie karty od „6” do „króla” tzn. 8 kart każdego koloru (4 razy 8 = 32). Następnie tasuje karty, a każdy z uczniów przy wejściu do klasy losuje jedną kartę. Jeżeli nauczyciel chce, żeby uczniowie pracowali w zespołach np.: czteroosobowych, wydaje polecenie, by posiadacze kart o tej samej wartości stworzyli osobne grupy. Walety pracują z waletami, 10 z 10, damy z damami itd. ośmioosobowych: wystarczy ogłosić, że króle pracują z damami, walety z dziesiątkami itd. Można również podzielić klasę umieszczając w czterech katach sali symbole: piki, trefle, kiery i karo oraz wydając polecenie by uczniowie podzielili się zgodnie z posiadanymi symbolami i zebrali się w odpowiednich kątach sali. Dwie duże grupy: powstaną jeżeli każemy stanąć czerwonym kartom po jednej stronie sali, a czarnym po drugiej stronie. Uwaga: takiego podziału możemy dokonać również w klasie z nieparzystą liczbą uczniów jeśli nie zależy nam na równej liczbie uczniów w grupach. Ta metoda pozwala także na szybki powrót do czteroosobowych grup lub do pracy parami: czerwone króle razem, czerwone damy razem, czarne siódemki razem itd.
1.W.Żmudziński SI. Podział na grupy z wykorzystaniem kart. W: Katecheta. rocznik 46(2002). s.15
2. Ludzie, którzy mnie fascynują:
Cel: stworzenie uczniom okazji do refleksji nad wewnętrznymi zaletami osób, które ich fascynują, zainspirowanie do wyrobienia w sobie tych cech, które cenione są przez rówieśników. Adresat: uczniowie klas podstawowych lub gimnazjum. Materiały: karteczki formatu A6 (kilkadziesiąt), zdjęcia ludzi których chcemy przedstawić, mogą to być piosenkarze, aktorzy, sportowcy i inni idole uczniów. Po arkuszu szarego papieru dla każdej z grup i kolorowe flamastry. Arkusz szarego papieru z narysowaną tabelą jak poniżej- wieszamy na ścianie.
Cechy zewnętrzne Cechy wewnętrzne
Przebieg zajęć: nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-6 osobowe, rozdaje im zdjęcia idoli oraz 10 karteczek formatu A6. Grupa ma wypracować i zapisać na karteczkach 10 cech ( każda cecha na jednej karteczce dużymi drukowanymi literami). Po zakończeniu pracy w grupach nauczyciel wiesza przygotowany wcześniej arkusz szarego papieru z tabelką i zaprasza przedstawicieli grup do przyklejenia karteczek w odpowiedniej rubryce – cechy zewnętrzne lub cechy wewnętrzne. Następnie komentuje rezultat pracy w grupach i prosi aby uczniowie, którzy wypisali cechy wewnętrzne krótko je skomentowali. Kolejnym etapem pracy w grupach jest sporządzenie wewnętrznego idola naszej klasy. Forma tego rysopisu może przypominać ogłoszenie umieszczone w gazecie. Grupa przygotowuje ogłoszenie na arkuszu szarego papieru. Nauczyciel powinien podać uczniom przykładowe ogłoszenie. Przykład ogłoszenia umieszczonego w gazecie: Poszukujemy przyjaciela, który akceptowałby nas takimi jakimi jesteśmy, wspierał w trudnych chwilach i był wobec nas szczery. Oczekujemy od niego, by miał tysiące pomysłów na radosne spędzanie czasu i stawał zawsze po naszej stronie. Może być gruby, chudy, wysoki lub niski, byleby tylko nie przynudzał i nie marudził. Chętnych do zaprzyjaźnienia się z nami prosimy o kontakt pod adresem e-mailowym:
2.Tamże.s.15/16 3. Licytacja
Cel: wybór Patrona Szkoły, wartości w życiu patrona, które nas fascynują i które chcielibyśmy wyrabiać w sobie, pobudzenie do refleksji nad ich hierarchią, pogłębienie przywiązania do wybranych wartości. Materiały: kartki z nazwiskami kandydatów wytypowanych na patrona szkoły, karteczki samoprzylepne z umowną walutą do licytacji, magnesy do umocowania nazwisk kandydatów na tablicy, młotek licytatora. Adresat: Nauczyciele i uczniowie naszej szkoły. Przebieg zajęcia: metoda ta jest wykorzystana do kontynuacji tematu: Ludzie, którzy mnie fascynują, aby po przyjrzeniu się kandydatom na patrona szkoły, podjąć decyzję: kto zostanie Patronem Szkoły 343 w Warszawie. Wybrane osoby; uczniowie danej klasy, członkowie Rady Pedagogicznej lub inni zainteresowani tworzą grupę licytujących. Licytujący otrzymują umowną walutę np. 100 słoneczek. Licytowanie można przeprowadzić w następującej formie: - prowadzący wskazuje na jednego z kandydatów i podaje cenę wywoławczą, - po podbiciu tej ceny przez któregoś z licytujących prowadzący powtarza ja głośno na znak że usłyszał i dodaje obowiązkowe „po raz pierwszy” - gdy w miarę „ podbijania” stawki nie ma już chętnych do jej podwyższania, prowadzący kończy licytację słowami „po raz drugi”, „po raz trzeci” - prowadzący podczas licytacji może mówić o przedmiocie licytacji, wskazywać jego zalety- to daje czas do podbicia stawki i dynamizuje licytację - po wykupieniu należy zaznaczyć za ile przedmiot licytacji został nabyty i zainkasować należność. Po zlicytowaniu wszystkich przedmiotów następuje dzielenie się, rozmowa kierowana przez prowadzącego. Pytania: 1.Za jakie wartości wybraliście tego kandydata? 2.Dlaczego te wartości są dla was ważne? 3.Czy spełniły się wasze plany; uzyskaliście to co chcieliście? 4.Co czuliście kiedy popierany przez was kandydat dostawał w licytacji kolejne punkty?
Możemy na zakończenie przyjąć oklaskami wybranego Patrona Szkoły.
Licytacja – metoda opracowana przez J. Zagórską
|